Panservogn, berging, helbelte, NM130

     
     
     
Tekniske data

Konstruksjon og virkemåte

Mål og vekt, yteevne  
Motor, drivstoffsystem

 Flere bilder

Kjølesystem, elektrisk anlegg

 

Gearkasse, vendegearkasse

Bilder av bilknusing

Differensial, drivhjulsbokser  
Belteverk, kran    
Vinsj, doser- og forankringsskjær  

Bevæpning, ammunisjon  
Periskop, sambandsutstyr  
   
   
   
   
   
   
   
   

 

Mål og vekt      
Stridsvekt u/reservekraftenhet 20500   kg
Vekt av reservekraftenhet 865   kg
Nettovekt med fulle tanker 18 900   kg
Lengde 5 600   mm
Bredde 2 820   mm
Høyde (uten varsellampe) 2 700   mm
Bakkeklaring 480   mm
Marktrykk stridsutrustning 1,02   kg/cm²
       
Yteevne      
Maksimum hastighet (turtallsbegrenset) 43   km/t
Aksjonsradius (vei) 300   km
Spennevne, grop 240   cm
Klatreevne, vertikalhinder 90   cm
Klatreevne barmark 27°    
Sidehellingsevne 15°    

 

Motor

 

Fabrikat

Detroit Diesel

Type

6V53T 5063‑5397

Konstruksjon

To‑takts, væskeavkjølt, turbolader og spyleluftpumpe

Sylinderarrangement

60° V‑6

Slagvolum

5,2 1iter

Slaglengde

98,4 mm

Tomgangsturtall

550‑600 omdr/min

Konpresjonsforhold

17,5:1

Effekt

191,2 kW (260 hk) ved 2800 omdr/min

Dreiemoment

735 Nm (75 kpm) ved 2000 omdr/min

Vekt motor (tørr)

600 kg

Mål (lengde x bredde x høyde)

1240 x 930 x 977 mm

Kapasitet smøresystem

20,8 1

Oljetrykk (norm. ved 2500‑2800 o/min)

2,75‑4,13 bar (40‑60 psi)

Oljetemp. (norm. ved 2500‑2800 o/min)

96‑116° C

 

 

Drivstoffsystem

 

Antall drivstofftanker

2 stk

Kapasitet, hver drivstofftank

208 1iter

Luftfilter, fabrikat

Farr

Type

Syklon‑tørrfilter

Drivstoff, sommer

Diesel F. 54

Drivstoff, vinter

Diesel F. 56

 

 

Kjølesystem

 

Fabrikat

Behr‑Thune Eureka A/S

Antall radiatorer

2 stk

Vifter, antall og typer

2 stk hydraulisk drevene sugevifter.

Maks turtall viftene

4500 omdr/min

Maks kraftbehov

33,1 kW (45 hk)

Styring av kjøleviftene

Termostatregulert

Kapasitet, kjølevæske

50 1iter

Kjølesystem, transmisjon

Væskekjøler i motorrom

Kjølesystem, vendegirkasse

Luftkjøler i skrog

Kjølesystem, differensial

Væskekjøler i motorrom

Kjølesystem, motorolje

Væskekjøler i motorrom

Kjølesystem, hydraulikkolje

Væskekjøler i motorrom

Maks kapasitet kjølesystem v/35° C

234 kW

 

 

Elektrisk anlegg

 

Spenning

24V likestrøm

Batterier, antall

4 stk

Batteritype

12V, BB‑163N, 100AH

Hjelpestartkontakt

NATO‑standard

Vekselstrømsgenerator, fabrikat

Leece‑Neville

 

Type 2184 AC Gruppe 3

 

Ytelse 28V 100 A

Starter

Delco Remy 1113940

Varmeapparat

 

 

Type Webasto HL 3003

 

Ytelse3,5 kW

 

 

Girkasse

 

Fabrikat

Allison

Type

MT 650/653

Konstruksjon

5 gir forover, 1 gir bakover.

 

Helautomatisk med dreiemomentomformer.

Vekt, tørr

245 kg

Oljekapasitet

15 liter

 

 

Vendegirkasse

 

Fabrikat

Norgear A/S

Utvekslingsforhold

1 : 1,22

Oljekapasitet

4,41

 

 

Differensial, drivhjulsbokser

 

Oljekapasitet differensial

19 1iter

Oljekapasitet drivhjulsbokser

21 liter

 

 

Beiteverk

 

Fjæringssystem

Uavhengige torsjonsstaver

Løpehjul

5 stk pr side

Støtteruller

3 stk pr side

Beltestramming

Mekanisk

Beltetype

Diehl

Antall belteleddpå beitet

73 stk

Støtdempere

Heglund: 3 stk pr side

Tiltrekkingsmoment på endeforbindere:

545 Nm

   

Kran

 

Fabrikat

Moelven Brug A/S

Type

BK710MIL

Maks tillatt løftemoment +/-25° fra c/c doser:

24 t/m (7000 kg last korteste bomlg)

Maks tillatt løftemoment for øvrig:

7 t/m (2000 kg last korteste bomlg)

Korteste horisontale bomlengde fra svingsenter:

3,4 m

Teleskoperingslengde

1,6 m

 

 

Vinsj, trinnløs

 

Fabrikat

Wartaverken

Type

MAS15 Spesial H

Trekkraft indre lag

19 tonn

Ståltaudiameter

22 mm

Ståltaulengde

70 m

Min bruddlast, ståltau

35 tonn

Vekt av ståltau

134 kg

 

 

Doser‑ og forankringsskjær

 

Fabrikat

Thune Eureka A/S

Bredde

2820 mm

Maks høyde over terreng (kjørestilling)

1000 mm

Maks dybde under terreng (doserstilling)

250 mm

 

 

Bevæpning

 

Frontmitraljøse:

Type: MG3 1 stk

 

Kaliber: 7,62 mm

Luftvernmitraljøse:

Type MG‑3 1 stk

 

Kaliber: 7,62 mm

Røykleggingsanlegg:

Antall utskytingsrør: 8 stk

 

Kaliber: 76 mm

 

Avfyring: elektrisk

 

 

Ammunisjon

 

7,62 mm patroner

5000 stk

Røykgranater DM=

16 stk

 

 

Periskop

 

for vognfører:

Type: Kjøreperiskop M6,  2 stk (1 + 1 i reserve)

for kranfører:

Type: Kjøreperiskop M6,  2 stk (1 + 1 i reserve)

for vognkommandør:

Type: M17 med holder, 2 stk (1 + 1 i reserve)

 

 

Sambandsutstyr

 

Radio og interkomutstyr

 

Sender/mottakertype

RT‑841/PRC‑77

Antall

1

Frekvensområde

30‑75,95 MHz

Antall kanaler

920

Modulasjonstype

FM

Kraftforsyning

22 – 30 volt

Utgangseffekt

1 – 4 watt

Rekkevidde

5 – 8 km ved fri sikt

Strømforbruk ved sending

1,75 Ampere

Squelchtype

Tone

 

 

Konstruksjon og virkemåte

Panservogn, berging, helbelte, NM130 er bygd over kjøretøydelen til Panserjager NM116. Skroget, drivverket, belteverket samt elektrisk utrustning er i hovedtrekk lik NM 116 (se pkt 2. 1.1 l). I stedet for tårnet til NM 116 er det sveiset inn et solid kranfundament i skrogets overdel.

I kranfundamentet er svingkransen til den hydrauliske kranen festet. Kranen kan svinges 360'.

Kranen består av kransøyle, kranbom, manøversylindre og manøverpult med styreorganer.

Kranbommen er delt i hovedbom og teleskopbom. Bomlengden kan derfor reguleres hydraulisk fra 3,4 m (korteste arm) til 5 m (lengste arm). Bomverket kan eleveres fra 0° til 55°

På kransøylen, ved opplagringspunktet for kranbommen, er det montert en hydraulisk drevet vinsj. Vinsjen har en trekkraft på 19 tonn ved indre lag ståltau. Ståltauet løper fra vinsjtrommelen, over kranbommen frem til en ståltautrinse i enden på teleskopbommen.

Vinsj og kran betjenes med spaker fra en kranførerpult. Kranførerenpulten er festet til kransøylen og følger med i kranens svingbevegelser.

I bergingsvognens front er det festet et doser‑ og forankrings skjær. Det beveges opp og ned ved hjelp av to kraftige sylindere.

Vognføreren betjener skjæret med to brytere som er festet en på hver styrespak.

Skjæret har tre hovedoppgaver: dosering i forbindelse med utbedring av ildstillinger og rydding av hindringer, bruk som støtte under heiseoppdrag og som forankring under vinsjeoppdrag. Skjæret har et påsveiset slitestål på den nedre delen. For å motvirke den ekstra vekten skjæret medfører, er vognens avfjærende system forsterket med et ekstra sett støtdempere

samt forsterkede buffere i forhold til NM 116. Kran, vinsj, doser‑ og forankringsskjær og motorens kjølevifter drives med hydraulikkoljetrykk fra to hydraulikkpumper, som drives direkte av vognens motor. Oljestrømmen styres til de for skjellige hydrauliske funksjonene via ventiler.

Bergingsvognen har 3 manns besetning. Kranføreren (KF) skal foruten å betjene kran/vinsj fra manøverpulten oppe på kransøylen betjene frontmitraljøsen fra sin plass nede i vognen. Vognkommandøren (VK) skal betjene den bakre mitraljøsen som er festet ved siden av VK‑luken. Han skal også dekke luftmål. Mitraljøsen må da festes i festet oppe på kranen. Vognføreren (VF) skal foruten å kjøre vognen også bruke skjæret.

Bergingsvognen skal i helhet dekke følgende oppgaver, som skal kunne løses på og utenfor vei der NM1 16 opererer, så vel sommer, som vinter: 

Primært.

‑ berge og slepe fastkjørte og skadde, tyngre panserkjøretøyer (NM 116 og M 113) som inngår i panserverneskadronen,

‑ i forbindelse med vedlikehold av NM116 og vognen i M113‑se­rien løfte tyngre komponenter som inngår i disse. 

Sekundært.

‑ i forbindelse med vedlikehold av Leopard og M48 løfte tyngre komponenter som inngår i disse

‑ rydde lette hindringer og utbedre elveskråninger, veifyllinger o.l. for passering,

‑ legge ut og ta inn markforsterkingsmateriell ved hjelp av kran og doserskjær,

‑ brukes som kjøretøy i forbindelse med mekanisk mineryddingsmateriell,

‑ utbedre ildstillinger for NM 116.