Panservogn, berging, helbelte, NM130 |
||
Tekniske data | ||
Mål og vekt, yteevne | ||
Motor, drivstoffsystem | ||
Kjølesystem, elektrisk anlegg |
|
|
Gearkasse, vendegearkasse | ||
Differensial, drivhjulsbokser | ||
Belteverk, kran | ||
Vinsj, doser- og forankringsskjær | ||
Bevæpning, ammunisjon | ||
Periskop, sambandsutstyr | ||
Mål og vekt | |||
Stridsvekt u/reservekraftenhet | 20500 | kg | |
Vekt av reservekraftenhet | 865 | kg | |
Nettovekt med fulle tanker | 18 900 | kg | |
Lengde | 5 600 | mm | |
Bredde | 2 820 | mm | |
Høyde (uten varsellampe) | 2 700 | mm | |
Bakkeklaring | 480 | mm | |
Marktrykk stridsutrustning | 1,02 | kg/cm² | |
Yteevne | |||
Maksimum hastighet (turtallsbegrenset) | 43 | km/t | |
Aksjonsradius (vei) | 300 | km | |
Spennevne, grop | 240 | cm | |
Klatreevne, vertikalhinder | 90 | cm | |
Klatreevne barmark | 27° | ||
Sidehellingsevne | 15° |
|
|
Fabrikat |
Detroit Diesel |
Type |
6V53T 5063‑5397 |
Konstruksjon |
To‑takts, væskeavkjølt, turbolader og spyleluftpumpe |
Sylinderarrangement |
60° V‑6 |
Slagvolum |
5,2 1iter |
Slaglengde |
98,4 mm |
Tomgangsturtall |
550‑600 omdr/min |
Konpresjonsforhold |
17,5:1 |
Effekt |
191,2 kW (260 hk) ved 2800 omdr/min |
Dreiemoment |
735 Nm (75 kpm) ved 2000 omdr/min |
Vekt motor (tørr) |
600 kg |
Mål (lengde x bredde x høyde) |
1240 x 930 x 977 mm |
Kapasitet smøresystem |
20,8 1 |
Oljetrykk (norm. ved 2500‑2800 o/min) |
2,75‑4,13 bar (40‑60 psi) |
Oljetemp. (norm. ved 2500‑2800 o/min) |
96‑116° C |
|
|
|
|
Antall drivstofftanker |
2 stk |
Kapasitet, hver drivstofftank |
208 1iter |
Luftfilter, fabrikat |
Farr |
Type |
Syklon‑tørrfilter |
Drivstoff, sommer |
Diesel F. 54 |
Drivstoff, vinter |
Diesel F. 56 |
|
|
|
|
Fabrikat |
Behr‑Thune Eureka A/S |
Antall radiatorer |
2 stk |
Vifter, antall og typer |
2 stk hydraulisk drevene sugevifter. |
Maks turtall viftene |
4500 omdr/min |
Maks kraftbehov |
33,1 kW (45 hk) |
Styring av kjøleviftene |
Termostatregulert |
Kapasitet, kjølevæske |
50 1iter |
Kjølesystem, transmisjon |
Væskekjøler i motorrom |
Kjølesystem, vendegirkasse |
Luftkjøler i skrog |
Kjølesystem, differensial |
Væskekjøler i motorrom |
Kjølesystem, motorolje |
Væskekjøler i motorrom |
Kjølesystem, hydraulikkolje |
Væskekjøler i motorrom |
Maks kapasitet kjølesystem v/35° C |
234 kW |
|
|
|
|
Spenning |
24V likestrøm |
Batterier, antall |
4 stk |
Batteritype |
12V, BB‑163N, 100AH |
Hjelpestartkontakt |
NATO‑standard |
Vekselstrømsgenerator, fabrikat |
Leece‑Neville |
|
Type 2184 AC Gruppe 3 |
|
Ytelse 28V 100 A |
Starter |
Delco Remy 1113940 |
Varmeapparat |
|
|
Type Webasto HL 3003 |
|
Ytelse3,5 kW |
|
|
|
|
Fabrikat |
Allison |
Type |
MT 650/653 |
Konstruksjon |
5 gir forover, 1 gir bakover. |
|
Helautomatisk med dreiemomentomformer. |
Vekt, tørr |
245 kg |
Oljekapasitet |
15 liter |
|
|
|
|
Fabrikat |
Norgear A/S |
Utvekslingsforhold |
1 : 1,22 |
Oljekapasitet |
4,41 |
|
|
|
|
Oljekapasitet differensial |
19 1iter |
Oljekapasitet drivhjulsbokser |
21 liter |
|
|
|
|
Fjæringssystem |
Uavhengige torsjonsstaver |
Løpehjul |
5 stk pr side |
Støtteruller |
3 stk pr side |
Beltestramming |
Mekanisk |
Beltetype |
Diehl |
Antall belteleddpå beitet |
73 stk |
Støtdempere |
Heglund: 3 stk pr side |
Tiltrekkingsmoment på endeforbindere: |
545 Nm |
|
|
Fabrikat |
Moelven Brug A/S |
Type |
BK710MIL |
Maks tillatt løftemoment +/-25° fra c/c doser: |
24 t/m (7000 kg last korteste bomlg) |
Maks tillatt løftemoment for øvrig: |
7 t/m (2000 kg last korteste bomlg) |
Korteste horisontale bomlengde fra svingsenter: |
3,4 m |
Teleskoperingslengde |
1,6 m |
|
|
Vinsj, trinnløs |
|
Fabrikat |
Wartaverken |
Type |
MAS15 Spesial H |
Trekkraft indre lag |
19 tonn |
Ståltaudiameter |
22 mm |
Ståltaulengde |
70 m |
Min bruddlast, ståltau |
35 tonn |
Vekt av ståltau |
134 kg |
|
|
|
|
Fabrikat |
Thune Eureka A/S |
Bredde |
2820 mm |
Maks høyde over terreng (kjørestilling) |
1000 mm |
Maks dybde under terreng (doserstilling) |
250 mm |
|
|
|
|
Frontmitraljøse: |
Type: MG3 1 stk |
|
Kaliber: 7,62 mm |
Luftvernmitraljøse: |
Type MG‑3 1 stk |
|
Kaliber: 7,62 mm |
Røykleggingsanlegg: |
Antall utskytingsrør: 8 stk |
|
Kaliber: 76 mm |
|
Avfyring: elektrisk |
|
|
|
|
7,62 mm patroner |
5000 stk |
Røykgranater DM= |
16 stk |
|
|
|
|
for vognfører: |
Type: Kjøreperiskop M6, 2 stk (1 + 1 i reserve) |
for kranfører: |
Type: Kjøreperiskop M6, 2 stk (1 + 1 i reserve) |
for vognkommandør: |
Type: M17 med holder, 2 stk (1 + 1 i reserve) |
|
|
|
|
Radio og interkomutstyr |
|
Sender/mottakertype |
RT‑841/PRC‑77 |
Antall |
1 |
Frekvensområde |
30‑75,95 MHz |
Antall kanaler |
920 |
Modulasjonstype |
FM |
Kraftforsyning |
22 – 30 volt |
Utgangseffekt |
1 – 4 watt |
Rekkevidde |
5 – 8 km ved fri sikt |
Strømforbruk ved sending |
1,75 Ampere |
Squelchtype |
Tone |
Panservogn, berging, helbelte, NM130 er bygd over kjøretøydelen til Panserjager NM116. Skroget, drivverket, belteverket samt elektrisk utrustning er i hovedtrekk lik NM 116 (se pkt 2. 1.1 l). I stedet for tårnet til NM 116 er det sveiset inn et solid kranfundament i skrogets overdel. I kranfundamentet er svingkransen til den hydrauliske kranen festet. Kranen kan svinges 360'. Kranen består av kransøyle, kranbom, manøversylindre og manøverpult med styreorganer. Kranbommen er delt i hovedbom og teleskopbom. Bomlengden kan derfor reguleres hydraulisk fra 3,4 m (korteste arm) til 5 m (lengste arm). Bomverket kan eleveres fra 0° til 55° På kransøylen, ved opplagringspunktet for kranbommen, er det montert en hydraulisk drevet vinsj. Vinsjen har en trekkraft på 19 tonn ved indre lag ståltau. Ståltauet løper fra vinsjtrommelen, over kranbommen frem til en ståltautrinse i enden på teleskopbommen. Vinsj og kran betjenes med spaker fra en kranførerpult. Kranførerenpulten er festet til kransøylen og følger med i kranens svingbevegelser. I bergingsvognens front er det festet et doser‑ og forankrings skjær. Det beveges opp og ned ved hjelp av to kraftige sylindere. Vognføreren betjener skjæret med to brytere som er festet en på hver styrespak. Skjæret har tre hovedoppgaver: dosering i forbindelse med utbedring av ildstillinger og rydding av hindringer, bruk som støtte under heiseoppdrag og som forankring under vinsjeoppdrag. Skjæret har et påsveiset slitestål på den nedre delen. For å motvirke den ekstra vekten skjæret medfører, er vognens avfjærende system forsterket med et ekstra sett støtdempere samt forsterkede buffere i forhold til NM 116. Kran, vinsj, doser‑ og forankringsskjær og motorens kjølevifter drives med hydraulikkoljetrykk fra to hydraulikkpumper, som drives direkte av vognens motor. Oljestrømmen styres til de for skjellige hydrauliske funksjonene via ventiler. Bergingsvognen har 3 manns besetning. Kranføreren (KF) skal foruten å betjene kran/vinsj fra manøverpulten oppe på kransøylen betjene frontmitraljøsen fra sin plass nede i vognen. Vognkommandøren (VK) skal betjene den bakre mitraljøsen som er festet ved siden av VK‑luken. Han skal også dekke luftmål. Mitraljøsen må da festes i festet oppe på kranen. Vognføreren (VF) skal foruten å kjøre vognen også bruke skjæret. Bergingsvognen skal i helhet dekke følgende oppgaver, som skal kunne løses på og utenfor vei der NM1 16 opererer, så vel sommer, som vinter: Primært. ‑ berge og slepe fastkjørte og skadde, tyngre panserkjøretøyer (NM 116 og M 113) som inngår i panserverneskadronen, ‑ i forbindelse med vedlikehold av NM116 og vognen i M113‑serien løfte tyngre komponenter som inngår i disse. Sekundært. ‑ i forbindelse med vedlikehold av Leopard og M48 løfte tyngre komponenter som inngår i disse ‑ rydde lette hindringer og utbedre elveskråninger, veifyllinger o.l. for passering, ‑ legge ut og ta inn markforsterkingsmateriell ved hjelp av kran og doserskjær, ‑ brukes som kjøretøy i forbindelse med mekanisk mineryddingsmateriell, ‑ utbedre ildstillinger for NM 116. |